SEKİZİNCİ (8) BÖLÜM KONKORDATO HUKUKU İCRA HUKUKU DERS NOTLARI
Bu derste, konkordato hukuku ve borçlunun mali durumunu düzeltmeye yönelik hukuki koruma mekanizmasını ele alacağız. Konkordato, borçlunun alacaklılarıyla yaptığı ve mahkemece tasdik edilen bir anlaşma ile borçlarının tamamını veya bir kısmını belirli bir vadede ödemesini sağlayan yeniden yapılandırma yoludur.
Konkordato, hem borçlunun ticari varlığını korumayı hem de alacaklıların haklarını güvence altına almayı amaçlayan, iflasa alternatif bir borç ödeme sistemidir. İcra ve İflas Kanunu’nun 285 ilâ 309. maddeleri arasında düzenlenmiş olan bu kurum, ekonomik kriz dönemlerinde şirketlerin ayakta kalmasına olanak tanıyan en önemli yasal araçlardan biridir.
Bu bölümde;
- Konkordatonun tanımı, amacı ve hukuki niteliği,
- Konkordato talebi ve başvuru şartları,
- Geçici mühlet ve kesin mühlet kararları,
- Konkordato komiserinin rolü ve görevleri,
- Alacaklılar toplantısı ve konkordatonun tasdiki,
- Konkordatonun hükümleri, sonuçları ve feshi,
- İflasla birleşen konkordato halleri
konuları ayrıntılı biçimde ele alınacaktır.
Hazırlanan ders notları, mevzuat.gov.tr, resmigazete.gov.tr ve güncel Yargıtay kararları esas alınarak oluşturulmuştur. Hedef, hukuk fakültesi öğrencileri ile Hukuk Mesleklerine Giriş Sınavı (HMGS) adaylarına, mevzuata tam uygun, ücretsiz, erişilebilir ve öğretici nitelikte bir kaynak sunmaktır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM: KONKORDATO HUKUKU
Konkordato, borçlu ile alacaklılar arasında mahkemenin onayıyla hüküm doğuran, cebrî icra sistemine entegre bir yeniden yapılandırma kurumudur. Borçlarını vadesinde ödeyemeyen ya da vadesinde ödeyememe tehlikesi taşıyan borçlu; vade verilmesi veya belirli oranda indirim (tenzilat) sağlanması suretiyle borçlarını ödeyebilmek ve muhtemel iflastan kaçınmak için konkordato talep edebilir. Aşağıda adî (iflas dışı) konkordato, iflas içi konkordato ve malvarlığının terki suretiyle konkordato ayrıntılı biçimde ele alınmaktadır.
İflas Dışı (Adî) Konkordato (İflası Önleyen Konkordato)
Özet: İflas etmemiş borçlunun teklif ettiği konkordato türüdür. Borçlunun iflasa tabi olup olmaması önem taşımaz; her borçlu konkordato teklif edebilir. Mahkeme, usulüne uygun başvuru üzerine geçici mühlet verir; komiser atanır; uygun görülürse alacaklılar kurulu oluşturulur; süreç kesin mühlet, alacaklılar toplantısı ve tasdik aşamalarıyla ilerler.
1) Konkordato Teklifi ve Başvuru
Adî konkordato, iflasa hükmedilmemiş bir borçlunun icra hukuku araçlarını kullanarak alacaklılarına yapılandırma teklifi sunduğu süreçtir.
- Teklif Hakkı: Borçlunun iflasa tabi olması gerekmez; her borçlu konkordato talep edebilir. Ayrıca iflas talebinde bulunabilecek her alacaklı, gerekçeli dilekçe ile Asliye Ticaret Mahkemesine başvurarak konkordato işlemlerinin başlatılmasını isteyebilir.
- Gider Avansı: Konkordato talep eden, Adalet Bakanlığınca yürürlüğe konulan tarifedeki konkordato gider avansını yatırmakla yükümlüdür.
- Görevli/Yetkili Mahkeme:
- İflasa tabi borçlu için: muamele (işlem) merkezinin bulunduğu yer Asliye Ticaret Mahkemesi,
- İflasa tabi olmayan borçlu için: borçlunun yerleşim yerindeki Asliye Ticaret Mahkemesi.
Konkordato Talebine Eklenecek Zorunlu Belgeler
- Konkordato ön projesi: Borçların nasıl ödeneceği, faaliyetin nasıl sürdürüleceği ve borç yükünden hangi yöntemle kurtulunacağına ilişkin ayrıntılı plan.
- Malvarlığı belgeleri: Defter tutanlar için TTK’ya uygun son bilanço, gelir tablosu, nakit akım tablosu, işletmenin devamlılığı esasına göre ve aktiflerin muhtemel satış değerleri üzerinden hazırlanmış ara bilançolar; ticari defterlerin açılış/kapanış tasdikleri; maddi ve maddi olmayan duran varlık defter değerleri listesi; tüm alacak ve borçların vadeleriyle birlikte gösterildiği listeler.
- Alacaklı listesi: Alacaklıların kimlikleri, alacak miktarları ve imtiyaz durumları.
- Karşılaştırmalı tablo: Önerilen konkordato kapsamında alacaklıların eline geçecek tutar ile iflas hâlinde muhtemel tahsilatı karşılaştıran tablo.
- Diğer kayıtlar: Süreçte mahkeme veya komiserce istenebilecek tüm bilgi ve belgeler.
Uygulama notu: Ön projede “gelir-gider projeksiyonu, nakit akış senaryoları, rehinli alacak ödeme planı” gibi başlıkları somut verilerle desteklemek, konkordatonun başarı şansını ve tasdik olasılığını artırır.
2) Konkordato Mühleti
a) Geçici Mühlet
Mahkeme, başvurunun eksiksiz olduğunu saptadığında derhal geçici mühlet verir ve geçici komiser (gereğinde üç komiser) atar.
- Süre: Geçici mühlet 3 aydır; borçlu veya komiserin talebi üzerine en fazla 2 ay daha uzatılabilir. Toplam 5 ayı geçemez.
- Hüküm ve Duyuru: Geçici mühlet, kesin mühletin sonuçlarını doğurur. Karar Ticaret Sicili Gazetesi ve Basın-İlan Kurumu resmi ilan portalında yayımlanır; tapu, ticaret sicili, vergi, gümrük, posta idareleri; Türkiye Bankalar Birliği, Türkiye Katılım Bankaları Birliği; meslek odaları; SPK ve ilgili tüm kurumlara derhal bildirilir. Alacaklılar, ilandan itibaren 7 gün içinde itiraz ederek konkordato mühletinin verilmesini gerektiren bir hal bulunmadığını ileri sürebilir.
b) Kesin Mühlet
Mahkeme, geçici mühlet içinde kesin mühlet hakkında karar verir; borçlu ve varsa talep eden alacaklı duruşmaya çağrılır; komiser rapor sunar ve gerektiğinde dinlenir.
- Süre: Konkordatonun başarı ihtimali görülürse 1 yıllık kesin mühlet verilir.
- Komiser ve Alacaklılar Kurulu: Geçici komiser(ler) görevine devam edebilir. Mahkeme uygun görürse, en çok yedi üyeden, ücretsiz ve tek sayıda olacak biçimde alacaklılar kurulu oluşturabilir; farklı nitelikte alacak sınıfları ve rehinli alacaklılar hakkaniyete uygun temsil edilir.
- Toplantı ve Uzatma: Alacaklılar kurulu ayda en az bir toplanır, çoğunlukla karar alır. Güçlük arz eden özel hâllerde komiserin gerekçeli raporu üzerine kesin mühlet, 6 aya kadar uzatılabilir (uzatma talebi, sürenin bitiminden önce yapılır).
- Alacak Bildirimi: Komiser, İİK m.288 uyarınca ilanla alacaklıları 15 gün içinde alacak bildirmeye davet eder; adresi belli olanlara posta gönderilir. Bildirmeyenler, bilançoda kayıtlı olmadıkça müzakerelere kabul edilmez.
Örnek olay: Borçlu şirketin stoklarının hızla değer kaybettiği bir sektörde, komiser raporuyla kesin mühlet uzatımı talep edilir ve mahkeme, alacaklılar kurulunun görüşünü alarak 6 ay uzatır. Bu sayede tasfiye baskısı olmadan satış planı revize edilir.
3) Komiser, Alacaklılar Kurulu ve Görevleri
Komiser, kesin mühlet içinde tasdike yönelik işlemleri tamamlar ve dosyayı raporuyla mahkemeye iade eder.
Komiserin görevleri:
- Konkordato projesinin tamamlanmasına katkı sağlamak,
- Borçlunun faaliyetlerine nezaret etmek,
- Kanundaki görevleri yerine getirmek,
- Mahkemenin istediği konularda ara raporlar sunmak,
- Alacaklılar kurulunu düzenli bilgilendirmek,
- Talep eden diğer alacaklılara süreç ve güncel mali durum hakkında bilgi vermek,
- Mahkemenin verdiği diğer görevleri ifa etmek.
Komiser işlemlerine ilişkin şikâyetler, Asliye Ticaret Mahkemesince kesin olarak karara bağlanır.
Alacaklılar kurulu, komiseri nezaret eder, tavsiye niteliğinde kararlar alır; gerekli hâllerde mahkemeye görüş bildirir; faaliyetleri yetersiz bulursa komiserin değiştirilmesini gerekçeli raporla talep edebilir.
Uygulama notu: Alacaklılar kurulunun düzenli bilgilendirilmesi, oy çoğunluğu aranan aşamalarda güven tesis eder ve tasdik ihtimalini güçlendirir.
4) Kesin Mühletin Kaldırılması, Red ve İflas
- Mali düzelme: Komiser, konkordato amacının mühlet bitmeden gerçekleştiğini rapor ederse, mahkeme re’ sen kesin mühleti kaldırarak talebin reddine karar verir.
- İflasa tabi borçlu: Kesin mühlet sonrası,
- Malvarlığının korunması için iflasın zorunlu oluşu,
- Konkordatonun başarıya ulaşamayacağının anlaşılması,
- Borçlunun İİK m.297 yasağına aykırı işlemleri (rehin tesis etmek, kefil olmak, işletmenin devamlı tesisatını devretmek, ivazsız tasarruflar) veya komiser talimatlarına uymaması,
- Borca batık sermaye şirketi/kooperatifin konkordato talebinden feragati,
hâllerinde mahkeme kesin mühleti kaldırır, konkordato talebini reddeder ve borçlunun iflâsına re’ sen karar verir.
- İflasa tabi olmayan borçlu: (b) ve (c) bentlerindeki hâller gerçekleşirse, mahkeme kesin mühleti kaldırır ve talebi reddeder.
Kanun Yolları
- Kesin mühletin kabulü ve mühletin kaldırılması talebinin reddi kararlarına karşı kanun yolu kapalıdır.
- Konkordato talebi reddedilen ve hakkında iflas kararı verilmeyen borçlu (veya talepte bulunan alacaklı), tebliğden itibaren 2 hafta içinde istinaf edebilir; BAM kararı kesindir. BAM’ın mühlet kararı vermesi hâlinde dosya, komiserin görevlendirilmesi ve işlemlerin yürütülmesi için ilk derece mahkemesine gönderilir.
5) Kesin Mühletin Sonuçları
Alacaklılar Bakımından (Kural/İstisna)
- Kural: Mühlet içinde, AATUHK (6183) kapsamındakiler dâhil hiçbir takip yapılamaz; başlamış takipler durur. İhtiyati tedbir/ihtiyati haciz uygulanmaz; hak düşürücü süre ve zamanaşımı işlemez; aksi kararlaştırılmadıkça rehne bağlı alacaklar hariç faiz işlemesi durur.
- İstisna:
- İİK m.206/1 (işçi/işveren/nafaka) imtiyazlı alacaklar için takip yapılabilir veya sürer.
- Rehnin paraya çevrilmesi yoluyla takip (RPÇY) yapılabilir veya sürer; ancak kural olarak rehinli mal satılamaz, muhafaza tedbiri alınamaz.
- 9.6.2021-7327/3 ek fıkra: Rehinli mal konkordato projesine göre işletmece kullanılmıyorsa, kıymeti düşecekse veya muhafazası masraflı ise, İİK m.297/2 usulüyle satışa izin verilebilir; satış gelirinden rehinli alacaklıya rehin bedeli kadar ödeme yapılır.
Borçlu Bakımından (Kural/İstisna)
- Kural: Borçlu, komiser gözetim ve denetimi altında faaliyetlerine devam edebilir.
- İstisna ve Yetki Daraltmaları: Mahkeme, bazı işlemlerin komiser izniyle yapılmasına veya işletmeyi komiserin devam ettirmesine karar verebilir. Borçlu, ATM’nin izni olmaksızın şu yasak işlemleri yapamaz; aksi hâlde hükümsüzdür:
- Rehin tesis edemez,
- Kefil olamaz,
- İvazsız tasarrufta bulunamaz,
- Taşınmazı, işletmenin faaliyeti için önemli taşınırı ve devamlı tesisatı devredemez ve takyit edemez.
Mahkeme, karar vermeden önce komiser görüşünü ve varsa alacaklılar kurulunun muvafakatini alır.
Örnek olay: Borçlu, mühlet içinde grup şirket borcuna kefil olmak ister. Komiser olumsuz görüş bildirir; mahkeme de yasak işlem niteliğinde olduğundan onay vermez. İşlem hükümsüz sayılır.
6) Alacaklılar Toplantısı ve Oylama
Konkordato projesi tamamlanıp alacakların bildirimi ve tahkiki bitince, komiser ilan yaparak alacaklıları müzakereye davet eder. Toplantı günü, ilandan en az 15 gün sonra olur; alacaklılar toplantıdan önceki 7 gün içinde belgeleri inceleyebilir. Komiser toplantıya başkanlık eder; borçlu hazır bulunmak ve açıklama yapmak zorundadır.
Kabul Çoğunluğu
Konkordato projesi şu çoğunluklardan biriyle kabul edilmiş sayılır:
- Alacaklıların ve alacakların yarısı, veya
- Alacaklıların dörtte biri ve alacakların üçte ikisi.
Yalnız etkilenmiş alacaklılar oy kullanır.
Oy ve çoğunluk hesabına dahil edilmeyecekler:
- İİK m.206/1 imtiyazlı alacaklılar,
- Borçlunun eşi ve çocuğu, kendisinin ve (evlilik bağı sona erse bile) eşinin anası, babası ve kardeşi.
Rehinli alacaklar, İİK m.298 kıymet takdiri sonucu teminatsız kalan kısım için hesaba katılır.
Tutanak: Müzakereler sonunda kabul/ret oylarını içeren tutanak derhal imzalanır. Toplantı bitiminden sonra 7 gün içinde yapılan iltihaklar kabul edilir. Komiser, iltihak süresinin bitiminden itibaren en geç 7 gün içinde tüm belgeleri ve tasdike uygunluk değerlendirmesini içeren gerekçeli raporunu mahkemeye sunar.
Uygulama notu: Stratejik oylama planı yapılırken, etkilenmiş alacaklı havuzunun doğru tespiti ve rehinli/rehinsiz ayrımı, çoğunluk hesaplarında kritik rol oynar.
7) Konkordatonun Tasdiki
Mahkeme, komiseri dinledikten sonra mümkün olan kısa sürede ve her hâlde kesin mühlet içinde karar verir.
Tasdik Şartları
- Adî konkordatoda teklif edilen tutarın, iflas hâlindeki muhtemel tahsilattan fazla olmasının anlaşılması; malvarlığının terki suretiyle konkordatoda, paraya çevirme hâlinde elde edilecek hasılatın veya üçüncü kişinin teklif ettiği tutarın, iflas tasfiyesinde elde edilecek bedelden fazla olduğunun tespiti.
- Teklif edilen tutarın borçlunun kaynaklarıyla orantılı olması.
- Projenin alacaklılarca gerekli çoğunlukla kabul edilmiş bulunması.
- İİK m.206/1 imtiyazlı alacakların tam ödenmesinin ve mühlet içinde komiser izniyle akdedilen borçların ifasının, alacaklı açıkça vazgeçmedikçe yeterli teminata bağlanmış olması.
- Tasdikin gerektirdiği yargılama giderleri ve tasdik hâlinde alacaklılara ödenecek para üzerinden alınacak harcın, tasdikten önce mahkeme veznesine depo edilmiş olması.
Tasdik Kararı ve Sonrası
Mahkeme tasdike karar verirse:
- Alacaklıların hangi ölçüde vazgeçtiği ve borçlunun ödeme takvimi kararda gösterilir.
- Gerek görülürse, tasdik edilen konkordatonun yerine getirilmesini sağlamak için kayyım atanır; kayyım iki ayda bir mahkemeye rapor verir; alacaklılar raporu inceleyebilir.
- Tasdik kararı ilan edilir ve ilgili yerlere bildirilir.
Tasdik edilmezse: Mahkeme talebi reddeder; karar İİK m.288 uyarınca ilan ve bildirilir. Borçlu iflasa tabi ve doğrudan iflas sebebi mevcutsa, borçlunun iflâsına re’ sen karar verilir.
9.6.2021-7327/6 ek fıkra: Konkordato iflâsla sonuçlanırsa, iflâsı veren mahkeme tasfiyenin basit/adi usulle yapılmasına ve gerektiğinde adi tasfiyenin komiserlerce yürütülmesine karar verebilir; bu hâlde iflâs idaresinin görev ve yetkileri komiserlerce kullanılır.
Tasdik Kararına Karşı Kanun Yolu
- Borçlu veya konkordato talep eden alacaklı, tebliğden itibaren 2 hafta içinde istinaf;
- İtiraz eden diğer alacaklılar, ilan tarihinden itibaren 2 hafta içinde istinaf;
- BAM kararına karşı 2 hafta içinde temyiz yoluna başvurabilir.
8) Konkordatonun Hüküm ve Sonuçları
Tasdik ile konkordato bağlayıcı hâle gelir ve talep tarihinden önceki veya komiser izni olmaksızın mühlet içinde doğan tüm alacaklar bakımından zorunludur.
Konkordato ile bağlı olmayan alacaklar:
- İİK m.206/1 imtiyazlı alacaklar (işçi/işveren/nafaka),
- Rehinli alacakların, rehnin kıymetini karşılayan kısmı,
- 6183 sayılı Kanun kapsamındaki amme alacakları.
9.6.2021-7327/7 değişiklik: Geçici mühlet sonrası komiser izniyle akdedilen borçlar (kredi kurumlarınca verilen krediler dâhil), adî konkordatoda konkordato şartlarına tabi değildir; temerrüt hâlinde mühlet sırasında dahi icra takibine konu edilebilir ve İİK m.206 kapsamında rehinlilerden hemen sonra, diğer tüm alacaklardan önce ödenir. Malvarlığının terki konkordatosunda yahut sonraki iflasta, İİK m.248 uyarınca masa borcu sayılır. Karşı edimin ifası komiser izniyle kabul edilen sürekli borç ilişkilerindeki karşı edimler için de aynı kural uygulanır.
Örnek olay: Geçici mühlet sonrası komiser izniyle kullanılan işletme sermayesi kredisi, borçlu temerrüde düşerse mühlet içinde dahi takibe konu edilebilir ve ödemede öncelik kazanır.
9) Konkordatonun Feshi
a) Kısmen Fesih
Borçlu, konkordato şartlarını tek bir alacaklı yönünden ihlal ederse, konkordato sadece o alacaklı bakımından feshedilir.
- Verilen hükmün tebliğinden itibaren 2 hafta içinde istinaf; BAM kararının tebliğinden itibaren 2 hafta içinde temyiz mümkündür.
b) Tamamen Fesih
Borçlu kötü niyetli davranışlarla konkordatonun onaylanmasını sağlamışsa, Asliye Ticaret Mahkemesinden konkordatonun tamamen feshi istenir; kabul edilirse konkordato tüm alacaklılar bakımından feshedilir.
- Tam fesih hâlinde, borçlu iflasa tabi ve doğrudan iflas sebebi mevcutsa, mahkeme borçlunun iflâsına re’ sen karar verir.
10) Rehinli Alacaklılarla Müzakere ve Borçların Yapılandırılması (Adî Konkordato)
Borçlu, ön projede belirtmek şartıyla, rehinli alacakların yapılandırılmasını talep edebilir. Komiser, kesin mühlet içinde uygun zamanda tüm rehinli alacaklıları tebligatla müzakerelere davet eder (ana para indirimi, faiz indirimi, vadelendirme vb.).
- Kabul Çoğunluğu: Müzakere ve bunu izleyen 7 günlük iltihak süresinde, rehinli alacaklıların alacak miktarı itibarıyla üçte ikiyi aşan çoğunluğu ile anlaşma sağlanırsa, komiser anlaşmaları tutanağa bağlar ve 302. madde raporunda ayrıca işler.
- Bağlayıcılık: Borçlunun teklifleri %66 çoğunlukla kabul edilirse, anlaşmayan rehinli alacaklı, talep tarihinden itibaren, sözleşmede kararlaştırılan temerrüt öncesi faiz oranı esas alınarak, en uzun vadeli plana tabi olur. Bu durum ve anlaşmayanlara yapılacak ödemeler, komiserce tutanağa geçirilir ve rapora işlenir.
- Anlaşma sağlanamazsa: Bu husus gerekçeli rapora işlenir.
- Mahkeme İncelemesi: Mahkeme, %66 eşiğinin sağlanıp sağlanmadığını ve anlaşmayan rehinlilere uygulanacak planın bu maddeye uygunluğunu kontrol eder; uygun bulursa 305 ve 306. madde kararına dâhil eder. 302. madde alacaklılar toplantısı, borçlunun konkordato projesini kabul etmezse, rehinli alacaklılarla yapılmış anlaşmalar ve anlaşmayanlar için hazırlanan plan geçerlilik kazanmaz.
- İfa edilmemesi: Kendi bakımına uygun ifa yapılmayan her rehinli alacaklı, tasdik kararını veren mahkemeye başvurup anlaşmayı feshettirebilir. Fesih sonucunda %66 altına düşülürse, planda olan anlaşmayanlar plandan çıkar; anlaşmış rehinliler anlaşmayı sona erdirebilir.
- Kapsam: Bu hükümler, yalnız adî konkordatoda borçlunun rehinli borçlarını yapılandırma teklifi hâlinde uygulanır; iflas dışı/iflas içi konkordatonun açıkça belirtilmedikçe rehinliler bakımından uygulanması söz konusu değildir.
Örnek olay: Rehinli alacaklıların %70’i, faiz indirimi + 36 ay vade planına iltihak eder. Mahkeme planı kararına dâhil eder. İfa edilmezse anlaşmalı rehinli alacaklı, mahkemeden fesih talep ederek bireysel haklarını canlandırabilir.
İflas İçi (İflastan Sonraki) Konkordato
Özet: İflasına hükmedilmiş borçlu (müflis) veya alacaklıları tarafından teklif edilen konkordato türüdür. Başvuru iflas idaresine yapılır; mühlet verilmez, komiser atanmaz; komiserin görevlerini iflas idaresi yürütür. Süreç, 2. Alacaklılar Toplantısı’nda görüşülür ve mahkemenin tasdikiyle sonuçlanır.
Temel Esaslar
- Teklif Sahibi: Müflis veya alacaklıları konkordato teklif edebilir.
- Başvuru Merci: Teklif iflas idaresine yapılır.
- Mühlet/Komiser: Konkordato mühleti verilmez; komiser atanmaz. Komiserin görevlerini iflas idaresi üstlenir.
- Görüşme Aşaması: Teklif, 2. Alacaklılar Toplantısında müzakere edilir ve karara bağlanır.
- Çoğunluk ve Tasdik: Alacaklı çoğunluğu ve Asliye Ticaret Mahkemesince incelenip onaylanma usulü, adî konkordatodaki gibidir.
- İflasın Kaldırılması: ATM teklifi onaylarsa, iflas idaresi mahkemeden iflasın kaldırılmasını talep eder; kaldırma ilanı, konkordato kabul ilanı yerine geçer.
- Tek Defalık Hak: İflas tasfiyesi içinde konkordato yalnız bir kez istenebilir.
Uygulama notu: İflas içi konkordatoda, tasfiye sürecindeki alacaklıların menfaat dengesi ile tasfiye verimliliği birlikte gözetildiğinden, planın tasfiye masasına sağlayacağı net getiri açık şekilde gösterilmelidir.
Malvarlığının Terki Suretiyle Konkordato
Özet: Borçlunun malvarlığı üzerinde tasarruf yetkisinin alacaklılara bırakıldığı; malların tasfiyesi veya üçüncü kişiye devri yoluyla alacakların karşılandığı konkordato türüdür. Alacaklılar haklarını konkordato tasfiye memurları ve alacaklılar kurulu aracılığıyla kullanır; tasfiye memurları mahkemenin onayıyla göreve başlar.
Kurumsal Yapı ve Başlangıç
- Alacaklılar, borçlunun malvarlığı üzerinde tasarruf eder veya malların tamamını/kısmını üçüncü kişiye devreder.
- Konkordato tasfiye memurları ve alacaklılar kurulu, konkordato talebi hakkında karar veren alacaklılar tarafından seçilir.
- Tasfiye memuru, ATM’nin (15.03.2018) tarihli seçime ilişkin onay kararından sonra göreve başlar.
- Komiser, tasfiye memuru olarak da görevlendirilebilir.
Kapsam ve Esaslı Unsurlar
Plan özellikle şu hususları içermelidir:
- Tasfiye veya üçüncü kişiye devirle karşılanamayan alacaklara karşı alacaklıların feragat edip etmedikleri; feragat yoksa borçlunun sorumluluk sınırı,
- Tasfiye memurları ve alacaklılar kurulu üyelerinin belirlenmesi, yetkileri,
- Kanunda açıkça düzenlenmemişse tasfiye usulü; mallar üçüncü kişiye devredilecekse devir şekli ve teminatlandırma,
- Alacaklılara yapılacak ilanlar ve ilgili yerlere bildirimlerin İİK m.288 uyarınca tamamlanacağı,
- Konkordato kapsamı dışı bırakılan mallar varsa bunların açıkça gösterilmesi,
- Tasdikin sonuçları: Tasdik kararının kesinleşmesinden itibaren, borçlu malları üzerinde tasarruf edemez; bu mallar hakkında tasarruf yetkisine sahip kişilerin imza yetkisi sona erer.
Örnek olay: Borçlunun markası ve stokları üçüncü kişiye teminatlı devir edilerek nakde çevrilir; taşınmazlar açık artırma ile satılır. Elde edilen hasılat sıra cetveline göre dağıtılır.
Tasfiye Memurlarının Görevleri ve Denetim
- Tasfiye memurları, konkordato masasını muhafaza, paraya çevirme ve gerekirse malların devri için gerekli tüm işlemleri yapar; konkordato masasını mahkemelerde temsil eder.
- Tasfiye memurları alacaklılar kurulunun nezaret ve denetimine tabidir.
- Tasfiye memurlarının malvarlığının paraya çevrilmesine ilişkin kararlarına karşı, öğrenmeden itibaren 7 gün içinde alacaklılar kurulu nezdinde itiraz edilebilir; kurul kararlarına karşı şikâyet yolu açıktır.
- Malvarlığının terki suretiyle konkordatoda, tasfiye memurlarının karar ve işlemlerine karşı şikâyet yoluna gidilemeyeceğine ilişkin sınırlama saklıdır; süreç içi denetim mekanizmaları, alacaklılar kurulu nezaretinde işletilir.
Satış Usulü ve Tasfiye Sonu
- Asıl satış usulü açık artırmadır; ancak alacaklılar kurulu, hem taşınırlar hem taşınmazlar için pazarlıkla satışa da karar verebilir.
- Tasfiye sonunda borç ödemeden aciz belgesi düzenlenmez; zira malvarlığını alacaklılarına terk eden borçlu, borçlarından kurtulur.
Uygulama notu: Pazarlık usulünün seçildiği dosyalarda, değerleme raporları ve teminatlandırma hükümleri dikkatle kurgulanmalı; üçüncü kişiye devirlerde şeffaf rekabet ve en iyi bedel ilkeleri gözetilmelidir.
Avukat Gökhan Yağmur Kimdir?
Av. Gökhan Yağmur, İstanbul merkezli olarak faaliyet gösteren, ceza hukuku, aile hukuku, ticaret hukuku ve fikri mülkiyet hukuku alanlarında uzmanlaşmış bir avukattır. Uzun yıllara dayanan mesleki deneyimiyle birlikte yalnızca dava ve uyuşmazlıkların çözümünde değil, aynı zamanda önleyici hukuk danışmanlığı, sözleşme yönetimi ve şirketlere stratejik hukuki destek sunmaktadır.
Ceza yargılamaları, boşanma ve velayet davaları, ticari uyuşmazlıklar ve marka–patent süreçlerinde müvekkillerine etkin savunma ve çözüm odaklı yaklaşımıyla hizmet vermektedir. Ayrıca TÜRKPATENT, USPTO ve EUIPO nezdinde marka tescili ve fikri mülkiyet koruması konularında hem yerli hem de yabancı müvekkillere danışmanlık sağlamaktadır. – Turkey Brand Law
Kurucusu olduğu Hukuk Plus, HukukBankasi.net ve diğer dijital projeleriyle hukuk öğrencileri, stajyer avukatlar ve meslektaşlara yönelik özgün bir ekosistem geliştirmiştir. Bu sayede hukuk bilgisinin paylaşımı, güncel içtihatların takibi ve mesleki dayanışmanın güçlenmesine katkı sunmaktadır.
Av. Gökhan Yağmur, girişimci vizyonu ile yalnızca klasik avukatlık hizmeti sunmakla kalmayıp; marka yönetimi, e-ticaret hukuku, uluslararası şirket danışmanlığı ve dijital hukuk çözümleri alanlarında da fark yaratan çalışmalara imza atmaktadır.
Daha fazla bilgi için:
📌 www.gokhanyagmur.com
📌 www.gokhanyagmur.com.tr
📞 0542 157 06 34
Yolculuk Süresini Hesaplayın
Yakındaki yerler için seyahat süresini ve yol tariflerini görün
